Spomienka na rómsky holokaust nás musí naučiť konať, aby sa nezopakoval

2. august je Pamätným dňom rómskeho holokaustu. Nezabúdajme však ani na to, čo mu predchádzalo, píše publicista a šéf eduRomy Vlado Rafael.

Ilustračné foto – koncentračný tábor Osvienčin-Birkenau. Zdroj: Marcin Czerniawski on Unsplash.

Ak mám parafrázovať amerických psychológov Gordona W. Allporta, Daniela Golemana alebo poľsko-britského sociológa Zygmunta Baumana, potom bol rómsky holokaust  (v rómčine „porajmos“ – požieranie) iba vyústením dlhodobého ponižovania, segregácie a vylúčenia Rómov z bežného života medzivojnovej spoločnosti.

Inštitucionálny rasizmus podporovaný legislatívou bol pritom len najvyššou formou diskriminácie Rómov, ktorá dokonala cestu ich dehumanizácie a premenila ich na anonymné čísla v premyslenom systéme vraždenia a besnenia v koncentračných táboroch.

Preto ak si 2. augusta pripomíname obete rómskeho holokaustu, nemali by sme zabúdať na udalosti, ktoré mu predchádzali. Mám na mysli príčiny, ktoré môžu viesť k podobným tragédiám aj dnes.

Segregácia, kolektívna vina, predsudky

Pedagógovia a aktivisti dlhodobo poukazujú na negatívne dôsledky školskej segregácie rómskych detí. Okrem toho, že táto forma inštitucionálnej diskriminácie ich ponižuje a znižuje kvalitu ich vzdelávania, bráni tiež kultivácii medziľudských vzťahov medzi Rómami a zvyškom obyvateľstva.

Násilie sa pácha omnoho ľahšie v anonymnom prostredí vylúčených rómskych komunít, ktoré sú mimo kontroly a v ktorých väčšina ľudí žije s nízkym alebo žiadnym vzdelaním. Aj z tohto dôvodu sú vylúčené komunity ľahkým terčom policajného násilia či obchodovania s ľuďmi.

Pamätný deň obetí rómskeho holokaustu pripomína státisíce prenasledovaných Rómov počas druhej svetovej vojny. Asi 500-tisíc Rómov vojna stála život. Dátum je spomienkou na noc z 2. na 3. augusta 1944. Počas likvidácie koncentračného tábora Osvienčim-Brezinka nacisti zavraždili v plynových komorách takmer 3000 rómskych mužov, žien a detí.

Prvá vlna pandémie ochorenia covid-19 prezradila aj to, ako oficiálne verejné inštitúcie vnímajú Rómov. Na základe kolektívnej viny nariadili karantenizáciu celých rómskych komunít, v ktorých uviazla väčšina zdravých ľudí a musela tak čeliť obrovskému riziku kolektívnej nákazy.

Stále platí, že aj dnes  – 76 rokov od skončenia druhej svetovej vojny – čelia Rómovia mnohým predsudkom zo strany majoritného obyvateľstva, niekedy až na úrovni oficiálnych štátnych inštitúcií.

Rovnako platí, že Rómovia majú na Slovensku veľmi málo kultúrno-spoločenských a vzdelávacích inštitúcií, ktoré by posilňovali ich spoločenské postavenie. Takých, ktoré by ich reprezentovali v pozitívnom svetle a zároveň by pozitívne ovplyvňovali postoje väčšinového obyvateľstva.

Rómsky holokaust má prívlastok „nepoznaný“, pretože sa o ňom po vojne takmer vôbec nehovorilo. Na Slovensku je dodnes veľa nezdokumentovaných udalostí tejto tragédie. Je preto dôležité podporovať vedcov a novinárov, aby mapovali aj túto časť modernej histórie Rómov.

Štáty počas kríz hľadajú vnútorného „nepriateľa“

Slovensko sa so zvyškom sveta stále nachádza v pandemickom období, ktoré naďalej prehlbuje sociálne vylúčenie veľkej skupiny chudobných Rómov. Zdá sa, že aj pandémie, ktoré ešte iba prídu, budú čoraz častejšie spôsobovať celospoločenské krízy, spochybňovať demokratické systémy a dávať voľný priebeh tým najnižším ľudským pudom.

Spoločenské krízy dávajú voľný priebeh tým najnižším pudom.

To môže byť jeden z hlavných spúšťačov násilia na príslušníkoch menšín, voči ktorým obyvateľstvo prechováva predsudky. Spomienka na rómsky holokaust by nás preto nemala motivovať len k budovaniu a udržiavaniu kolektívnej pamäte.

Mala by nás nútiť kriticky myslieť a konať v kontexte dnešných a budúcich spoločenských udalostí tak, aby sme si túto tragickú udalosť nemuseli po 80 rokoch zopakovať.  

Najčítanejšie

  1. Učiteľka z Luníka IX: Stalo sa mi, že žiačky s chrípkou ušli z domu do školy, lebo im chýbalo vyučovanie

    Lucia Matejová
    Učiteľka z Luníka IX: Stalo sa mi, že žiačky s chrípkou ušli z domu do školy, lebo im chýbalo vyučovanie
  2. Pedagogická asistentka z Jarovníc: Nemám rada, keď ma niekto chváli len preto, že som Rómka

    Lucia Matejová
    Pedagogická asistentka z Jarovníc: Nemám rada, keď ma niekto chváli len preto, že som Rómka
  3. Rómovia majú krásny zvyk, počas Vianoc si navzájom odpúšťajú, hovorí etnologička Jana Belišová

    Klaudia Goroľová
    Rómovia majú krásny zvyk, počas Vianoc si navzájom odpúšťajú, hovorí etnologička Jana Belišová
  4. Ako dieťa počúvala, že je málo „rómska“ a nemá na jazyky. Potom sa zo španielskeho gymnázia dostala na školu v USA

    Lucia Matejová
    Ako dieťa počúvala, že je málo „rómska“ a nemá na jazyky. Potom sa zo španielskeho gymnázia dostala na školu v USA
  5. Vyrastal v generačnej chudobe: Myslel som si, že to tak má byť a nádej mi svitla, až keď som odišiel z domu

    Marián Smatana
    Vyrastal v generačnej chudobe: Myslel som si, že to tak má byť a nádej mi svitla, až keď som odišiel z domu