Zabudnutí hrdinovia. Pred 80 rokmi sa Rómovia v Osvienčime postavili presile, aby získali čas

Málokto pozná príbeh tichého rómskeho protestu v jednom z najhorších koncentračných táborov, ktorý sa odohral 16. mája 1944.

Koncentračný tábor Osvienčim-Brezinka. Foto – Arne Mann

Autorka je etnografka a historička.

Aj desaťročia rokov po skončení druhej svetovej vojny zostáva faktografia nepoznaná a príčiny a dôsledky holokaustu nepochopené. Viacnásobne to platí o holokauste Rómov, o ktorom zvykneme hovoriť ako o neznámom.

Tento rok si pripomenieme 80. výročie likvidácie takzvaného Cigánskeho tábora v Osvienčime-Brezinke, ku ktorému sa na európskej úrovni viaže Pamätný deň rómskeho holokaustu.

Málokto vie, že likvidácii tohto tábora predchádzal tichý protest Rómov, ktorí sa postavili na odpor.

Z vôle Himmlera

Nacistický koncentračný tábor Auschwitz bol založený v okupovanom juhozápadnom Poľsku pri meste Osvienčim asi 50 kilometrov západne od Krakova. Jeho vybudovanie bolo možné na základe rozkazu šéfa SS a gestapa Heinricha Himmlera v apríli 1940 a už o dva mesiace neskôr v ňom boli internovaní prví väzni.

Neskôr boli v okolí mesta vybudované ďalšie tábory, predovšetkým obrovský tábor Auschwitz II-Birkenau. Medzi rokmi 1940 a 1945 zahynulo v tomto komplexe asi 1,1 milióna ľudí.

Tábor pre Rómov bol zriadený na základe Himmlerovho takzvaného osvienčimského výnosu (Auschwitz-Erlass) z 16. decembra 1942. Výnos a neskoršia smernica Hlavného úradu ríšskej bezpečnosti z 29. januára 1943 nariaďovali deportácie „cigánskych miešancov, Cigánov a nemeckých príslušníkov cigánskych kmeňov balkánskeho pôvodu“ do koncentračného tábora Auschwitz II-Birkenau do sekcie s označením B-II-e. Odhaduje sa, že počas jeho existencie prešlo bránami asi 23-tisíc európskych Rómov a asi 22-tisíc ich tu zahynulo.

Prvá skupina Rómov bola do tábora deportovaná 26. februára 1943, postupne pribúdali ďalšie transporty a v priebehu marca a apríla dosiahol ich počet asi 12-tisíc väzňov. Transporty prichádzali z území dobytých Nemeckom, ale napríklad aj z územia Protektorátu Čechy a Morava, odkiaľ nadpočetnejší transport prišiel v auguste 1943 a to v počte takmer 800 osôb.

Celkovo bolo z územia dnešnej Českej republiky deportovaných zhruba 5 500 Rómov a Sintov. Väčšina z nich neprežila.

Čierny trojuholník na šatách

V tábore nedochádzalo k rozdeľovaniu rodín, tie zostávali spolu. Rovnako tak neboli dôsledne nútení nosiť väzenské oblečenie, všetci však museli nosiť na šatách našitý čierny trojuholník určený na označenie asociálov. Pri príchode do tábora a evidencii bolo všetkým väzňom na predlaktie a deťom na nohu vytetované číslo a písmeno Z (Zigeuner).

Koncentračný tábor Osvenčim-Brezinka. Foto – Arne Mann

Jedným z dôvodov ponechania rodín spolu bol aj fakt, že táborový lekár Jozef Mengele robil na väzňoch neľudské pokusy, ku ktorým potreboval tehotné ženy a novorodencov. Jedna oblasť jeho výskumu sa týkala aj hľadania lacnej a účinnej metódy sterilizácií žien aj mužov. Zároveň robil pokusy na novorodencoch, tehotných ženách a dvojičkách. Mengele, prezývaný aj anjel smrti, nebol za tento prístup potrestaný a v pokoji dožil v Južnej Amerike.

Hygienické podmienky v tábore boli nevyhovujúce, do obytných barakov nebola dovedená voda, namiesto záchodov boli iba sudy, ktoré často pretekali. Kapacita ubytovania bola nižšia ako reálny počet väzňov, do barakov zatekalo, v zime v nich bolo chladno a v lete dusno, lebo sa nedali dobre vetrať. To všetko malo vplyv na šírenie chorôb, zavšivavenie bolo súčasťou táborového života, rovnako ako hlad. Prídel potravín bol slabý, a ešte dochádzalo k jeho rozkrádaniu, čo spôsobovalo trvalú podvýživu všetkých väzňov.

Práceschopní muži aj ženy boli nasadzovaní na ťažké manuálne práce, spravidla v rámci tábora. Išlo o dostavbu ubikácií, budovanie odvodňovacích kanálov a úpravu terénu.

To všetko sa podpísalo na chatrnom zdraví väzňov. Úmrtnosť v tábore bola vysoká, jednou z najzraniteľnejších skupín boli deti. Dĺžka života väzňov v tábore bola niekoľko mesiacov, potom umierali na choroby, vyčerpanie alebo boli splynovaní.

Jedným z vážnych ochorení, šíriacich sa v takzvanom Cigánskom tábore bola noma – prejavujúca sa ako gangréna úst a tváre. V tábore sa, samozrejme, neliečila a chorí zomierali v bolestiach.

Odpor voči presile

Postupujúci východný front znamenal aj zmenu organizácie tábora a nacisti chceli zahladiť stopy po neľudskom zaobchádzaní a zbaviť sa problémov s väzňami.

Na jar roku 1944 sa preto pripravovala likvidácia „Cigánskeho tábora“, pričom rozhodnutie bolo, že všetci jeho obyvatelia majú byť zlikvidovaní. Zámer sa však prezradil a obyvatelia tábora sa postavili na tichý odpor.

O udalosti, ktorá je popisovaná ako tiché rómske povstanie, nie je veľa informácií, lebo väčšina aktérov vojnu neprežila.

Koncentračný tábor Osvienčim-Brezinka. Foto – Arne Mann

Epizóda sa odohrala 16. mája roku 1944. V „Cigánskom tábore“ vtedy bývalo asi 6-tisíc väzňov. Niekto Rómov upozornil na to, že má dôjsť k ich splynovaniu a títo sa preto ozbrojili náradím a zabarikádovali sa v ubikácii. Keď prišla výzva, aby ju opustili a nastúpili na pripravené autá, rozhodli sa neuposlúchnuť. Zostali vo vnútri, rozhodnutí brániť sa presile.

Vedenie zásahu situáciu vyhodnotilo tak, že nevstúpilo násilím do objektu a odložilo zámer na likvidáciu.

Tento tichý protest robí z Rómov hrdinov. Postaviť sa na odpor presile a dosiahnuť odloženie likvidácie celého tábora poskytlo aspoň časti väzňov šancu na záchranu.

Práceschopní muži a ženy boli potom prevezení do iných táborov. Koncom júla 1944 zostali v „Cigánskom tábore“ iba starci, chorí a deti. Ich príbeh sa zavŕšil v noci z 2. na 3. augusta.

To je už ale iný príbeh tragédie rómskeho národa.

Našli ste v článku chybu? Napíšte nám na [email protected].

Najčítanejšie

  1. Učiteľka z Luníka IX: Stalo sa mi, že žiačky s chrípkou ušli z domu do školy, lebo im chýbalo vyučovanie

    Lucia Matejová
    Učiteľka z Luníka IX: Stalo sa mi, že žiačky s chrípkou ušli z domu do školy, lebo im chýbalo vyučovanie
  2. Pedagogická asistentka z Jarovníc: Nemám rada, keď ma niekto chváli len preto, že som Rómka

    Lucia Matejová
    Pedagogická asistentka z Jarovníc: Nemám rada, keď ma niekto chváli len preto, že som Rómka
  3. Vyrastal v generačnej chudobe: Myslel som si, že to tak má byť a nádej mi svitla, až keď som odišiel z domu

    Marián Smatana
    Vyrastal v generačnej chudobe: Myslel som si, že to tak má byť a nádej mi svitla, až keď som odišiel z domu
  4. Rómovia majú krásny zvyk, počas Vianoc si navzájom odpúšťajú, hovorí etnologička Jana Belišová

    Klaudia Goroľová
    Rómovia majú krásny zvyk, počas Vianoc si navzájom odpúšťajú, hovorí etnologička Jana Belišová
  5. Ako dieťa počúvala, že je málo „rómska“ a nemá na jazyky. Potom sa zo španielskeho gymnázia dostala na školu v USA

    Lucia Matejová
    Ako dieťa počúvala, že je málo „rómska“ a nemá na jazyky. Potom sa zo španielskeho gymnázia dostala na školu v USA