Za rómskou intelektuálkou Elenou Lackovou

Prvého januára uplynulo dvadsať rokov od smrti významnej rómskej spisovateľky a osobnosti.

Spisovateľka Elena Lacková. Zdroj fotky: Alexander Mušinka: Elena Lacková I., Štátna vedecká knižnica v Prešove, 2020

Elena Lacková sa narodila 22. marca 1921 vo Veľkom Šariši. Jej rodičmi boli Mária Grigozevicová, sirota z Varšavy a Mikuláš Doktor, veterán z prvej svetovej vojny a hudobník z Veľkého Šariša.

Práve matka Mária zohrala v detstve a mladosti Eleny najdôležitejšiu úlohu. Vďaka jej záujmu bola Elena jediným dieťaťom rómskej osady, ktoré ukončilo základné vzdelanie. 6. júna 1940 vyšiel v novinách Slovenská sloboda článok s názvom Talent, ktorý čaká na objavenie. V ľudáckom denníku sa píše o mladej „Cigánke“, ktorá rada číta a píše básne. Dokonca sa pustila do písania divadelnej hry.

Cez vojnu sa však jej talent rozvinúť nemohol. Vydala sa za Jozefa Lacka a do konca bojov sa im narodili tri deti. V Slovenskom štáte okúsila, ako chutila diskriminácia Rómov, keďže obyvatelia osady sa museli vysťahovať do hory, aby neboli ostatným na očiach.

Po vojne ju chuť tvoriť neopustila, a tak po večeroch píše, škrtá a trhá listy zo zošitov. Ešte celkom nerozumie tomu, ako veľmi je náročné vyjadriť svoje myšlienky z rómčiny v slovenskom jazyku.

Dopíše však príbeh o vojnovom utrpení obyvateľov osady. Za odmietania jej obyvateľov nacvičuje so štrnástimi statočnými negramotnými hercami a herečkami divadelnú hru Horiaci cigánsky tábor. Vďaka pochopeniu riaditeľa školy sa finálne skúšanie mohlo diať v školskej budove.

V apríli 1949 sa v kultúrnom dome vo Veľkom Šariši uskutočnila historická premiéra divadelnej hry rómskej autorky a režisérky. Úspech bol nečakaný, príbeh rozplakal aj bývalých členov Hlinkovej gardy. Elena prvýkrát pocítila, že „gadžovia“ sa na Rómov pozerajú ako na ľudí.

Chýr o úspešnej premiére rómskeho divadla sa dostal až do Prahy. Celoštátny stranícky denník Rudé právo o ňom publikoval oslavný článok. Manželia Lackoví sa v krátkom čase dostavili na ministerstvo kultúry. Ponúkli im štúdium na politickej škole a sľubnú kariéru šíriteľov komunistickej osvety a propagandy medzi rómskym obyvateľstvom. Prvú ponuku manželia zdvorilo oddialili.

V nasledujúcich dvoch rokoch ochotnícke Kočovné rómske divadlo cestovalo po republike od Chebu po Michalovce a odohralo 106 predstavení. Bodkou za divadelným turné bolo knižné vydanie hry Horiaci cigánsky tábor v českom aj slovenskom jazyku v roku 1956.

Po absolvovaní dvojročnej politickej školy sa rozbehla Lackovej pracovná a funkcionárska kariéra na Krajskom národnom výbore v Prešove. Vo funkcii osvetovej inšpektorky na služobných cestách postupne zisťovala, že hlasná komunistická propaganda sa míňa s realitou života vo východoslovenských rómskych osadách. S manželom v roku 1957 píšu rozhorčený list prezidentovi Zápotockému, ten im však neodpovedal. Náhle zomrel a nastupujúci prezident Novotný na list rovnako nereagoval.

Plánované riešenia tzv. „cigánskej otázky“ boli za socializmu na úrovni pokusu a omylu. Všetci zodpovední sa spoliehali len na Lackovú. Ona sa o svojich kolegoch i učiteľoch rómskych detí vyjadrovala slovami, že do práce chodia za trest.

Vždy slovenské úrady Lackovej krivdili, odišla do Česka. Prácu pre seba i manžela si zohnala ľahko. V jednom období pracovala v Parku kultúry a oddychu v Ústí nad Labem. Vo veku 43 rokov jej ponúkli externé štúdium na Karlovej univerzite v Prahe. V školskom roku 1963/1964 tak začína študovať Vzdelávanie a výchovu dospelých, a to aj vďaka výnimke – nemala totiž maturitu.

Štúdium napriek nespoľahlivému manželovi a piatim deťom nakoniec zvládla. Doma v Prešove ju však čakalo prekvapenie. Hoci s vysokoškolským diplomom, nemohla pracovať s Rómami, lebo im vraj mohla nadržiavať. Zostala tak nezamestnaná.

Až po verejnej kritike v Rudom práve ju prešovskí súdruhovia zamestnali ako osvetovú pracovníčku v Lemešanoch, kde pracovala až do odchodu do dôchodku v roku 1980. Prečo bola v Prešove v nemilosti, si môžeme len domýšľať. Pravdepodobne jej priťažila aktívna účasť vo Zväze Cigánov a Rómov v rokoch 1968 až 1973. Ako jediná rómska žena predsedala okresnému výboru zväzu v Prešove. Riadila okresnú organizáciu, v ktorej bolo 1114 členov – v drvivej väčšine muži.

Od polovice 70. rokov Lackovú navštevovala orientalistka a expertka na rómsky jazyk Milena Hübschmannová z Prahy. Mladá romistka napomohla Lackovej vrátiť sa k písaniu v rómskom jazyku. Všetko, o čom sa rozprávali, Milena nahrávala na magnetofónové pásky.

V roku 1986 bola pripravená na vydanie autorizovaná Lackovej biografia nazvaná Narodila jsem se pod šťastnou hvězdou. Zanikajúci režim však knihu nedovolil vydať a situácia sa nezmenila ani po roku 1989 – ideologické prekážky nahradil komerčný kalkul.  

Vydavatelia tvrdili, že kniha od rómskej autorky bude stratová a nepredajná. Kniha bola napokon vydaná v roku 1997 po rôznych vydavateľských prieťahoch. V českom jazyku vyšli následne ďalšie vydania a pribudli preklady do anglického a francúzskeho jazyka. Len na vydanie v slovenskom jazyku sa čakalo až do roku 2022.

V máji roku 1990 Lackovú zvolili do čela Kultúrneho zväzu občanov rómskej národnosti na Slovensku. Spisovateľka vo zväze podporuje a organizuje rómske folklórne skupiny a festivalové prehliadky. Spoluzakladá tiež noviny Romano ľil.

Po rokoch v penzii sa vracia k písaciemu stroju. Píše poviedky, rozhlasové hry a články, reflektujúce rómsku politickú sféru. V roku 1992 vydáva dvojjazyčné autorské Rómske rozprávky/Romane paramisa, neskôr ju ako prvú Rómku prijali do Spolku slovenských spisovateľov. 

Popri nedávno zosnulom básnikovi Deziderovi Bangovi je najvýznamnejšou reprezentantkou rómskej literatúry na Slovensku. V roku 2001 prebrala z rúk prezidenta Rudolfa Schustera Rad Ľudovíta Štúra III. triedy. Posmrtne jej vyšli súborne poviedky z vojnového obdobia s názvom Mŕtvi sa nevracajú/O mule na aven pale.

Elena Lacková zomrela 1. januára 2003 v domove dôchodcov v Košiciach. Česť jej pamiatke.

René Lužica Etnograf, historik a filmár. Učí na Ústave romologických štúdií, Fakulte sociálnych vied a zdravotníctva Univerzity Konštantína filozofa v Nitre. V minulosti bol redaktorom národnostného magazínu Slovenskej televízie. Je autorom viacerých kníh o kultúre a histórii Rómov.  


V pôvodnej verzii textu bola veta, že Elenina matka sa ako jediná obyvateľka osady zaujímala o vzdelanie svojej dcéry. Redakcia znienie po konzultácii s autorom komentáru upravila.

Našli ste v článku chybu? Napíšte nám na [email protected].

Najčítanejšie

  1. Učiteľka z Luníka IX: Stalo sa mi, že žiačky s chrípkou ušli z domu do školy, lebo im chýbalo vyučovanie

    Lucia Matejová
    Učiteľka z Luníka IX: Stalo sa mi, že žiačky s chrípkou ušli z domu do školy, lebo im chýbalo vyučovanie
  2. Pedagogická asistentka z Jarovníc: Nemám rada, keď ma niekto chváli len preto, že som Rómka

    Lucia Matejová
    Pedagogická asistentka z Jarovníc: Nemám rada, keď ma niekto chváli len preto, že som Rómka
  3. Rómovia majú krásny zvyk, počas Vianoc si navzájom odpúšťajú, hovorí etnologička Jana Belišová

    Klaudia Goroľová
    Rómovia majú krásny zvyk, počas Vianoc si navzájom odpúšťajú, hovorí etnologička Jana Belišová
  4. Ako dieťa počúvala, že je málo „rómska“ a nemá na jazyky. Potom sa zo španielskeho gymnázia dostala na školu v USA

    Lucia Matejová
    Ako dieťa počúvala, že je málo „rómska“ a nemá na jazyky. Potom sa zo španielskeho gymnázia dostala na školu v USA
  5. Vyrastal v generačnej chudobe: Myslel som si, že to tak má byť a nádej mi svitla, až keď som odišiel z domu

    Marián Smatana
    Vyrastal v generačnej chudobe: Myslel som si, že to tak má byť a nádej mi svitla, až keď som odišiel z domu